Digitális Témahét
A Digiális Témahetet ebben a tanévben a húsz éven át hagyományosan, személyes jelenléttel megrendezett Petőfi-nap (iskolánk névadójának tiszteletére) digitális előkészítésére, támogatására terveztük.
A matematika-informatika munkaközösség összefogott az osztályfőnöki, magyar-történelem és a művészeti munkaközösséggel.
Közvetett cél volt, hogy a már majdnem egy éve elengedhetetlenné vált, a tanulási-tanítási folyamatot hatékonyabbá, de változatosabbá is tevő online alkalmazások, most már nemcsak kipróbálásra, rutinos használatra bíztassanak, hanem összehasonlításra is kerüljenek a tantestület lehető legszélesebb körében, úgy, hogy ez a diákok bevonásával, kérdés-ötleteivel, segítségével, digitális tudásával történjen.
Az eredeti terv az volt, hogy a többségükben már otthon tanuló 8-10. évfolyamosok a különböző tantárgyak óráin előkészített, a tananyaghoz is igazodó digitális munkáit kisebb évfolyamok csoportonként, a jelenléti oktatásban próbálják ki. A kisebbek pedig évfolyamuknak megfelelő vektorgrafikus ábrákat, fotókat készítettek a nagyok munkáihoz. Végül márciusban a központi esemény, a Petőfi nap már minden évfolyamon, még az alsó tagozaton is a digitális térben került megrendezésre az otthontanulás ideje alatt.
Az esemény online térbe helyezése a próba lehetőségét is jelentette: vajon bírja-e az internetes keretrendszer, hogy bizonyos időszakokban mintegy ezer diák és tanár használja.
A lehetőségeket figyelembe véve, azokkal minél jobban élve igyekeztünk:
- iskolánk tanulóival megismertetni Petőfi Sándor életét, aszódi kötődését, a Petőfi-kultusz tovább élését, az 1848-49-es szabadságharc különböző vonatkozásait.
- kihasználni és alkalmazni az online tér előnyeit és a digitális alkalmazások változatos használatát beépíteni a programba (kép-, és videoszerkesztés, digitális rajzolás, szabaduló szoba, detektív játék, mobil applikáció, színes előadások, tanár-diák élő quiz, Petőfi Irodalmi Múzeum - online)
- korszerű, játékos értékelési módokat alkalmazni.
A gyakorlatilag minden osztályt megmozgató programok sokszínűsége a képeken, linkeken követhető tovább.
A 10. osztály megemlékező műsora, saját drónfelvételekkel és szerkesztéssel::
Online szerkesztéssel készült el ez a videó, amely az idei Digitális Témahét megvalósult programjait mutatja be.
„ A matematika mindenütt!” -és a bináris számrendszer is!
A 2019/2020-as tanévben a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ (DPMK) által koordinált Digitális Témahét programsorozatához intézményünk is csatlakozott. Kiemelt cél a digitális technológia hatékony alkalmazása a kerettantervi fejlesztési célok elérésében az osztály-, osztályközi projektek szervezésével, de akár iskolák közötti együttműködéssel.
A Digitális Témahét Tanári Fórum facebook csoportban figyelt fel munkaközösségünk a Szlovák Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium tanárának, Hipik Angélának a „Hozzuk divatba a matekot!” szlogennel ellátott foglalkozásaira. A kolléganőt megkeresve közös gyűjtemény létrehozását terveztük a tanév végére.
Partner iskolánk Digitális Témahéttel foglalkozó weboldala:
A 2020-as évtől március 14-e már nem csak π-nap, hanem hivatalosan is a matematika nemzetközi világnapja. Matematika órákon sokszor adósak vagyunk a matematikatörténeti vonatkozásokkal. A világnap, az iskolánk névadójáról elnevezett márciusi Petőfi nap programjainak és a Digitális Témahét összekapcsolására gondoltunk az idei tanévben.
Február végén – az ötletelést, kereső munkát követően - informatika órákon, szakkörön plakátokat készítettünk. A matematika világnapjával kapcsolatos feladatot hirdető plakátok közül - a diákok választásai alapján - több is kikerült az iskola épületének forgalmasabb helyein. Megnéztük, otthoni programnak is javasoltuk a 2005-ben készült „Az egy története” című filmet: lássuk csak, hogy az antik világ nagy eredményei hogyan is „köszönnek vissza gépünk, „okos” eszközünk képernyőjén”.
Az órákon online valós időben reagálva szófelhőt készítettünk egy-egy – a diákok által választott tudósról. A korosztályokhoz igazodva beszélgettünk a világhálón elérhető anyagok, képek felhasználói jogairól, speciális keresési beállításokat próbálgattunk.
Azután a https://www.canva.com/ alkalmazás sablonjait illetve online kollaborációs szerkesztési lehetőségeit javasolva két-három fős csoportokban megkezdtük a választott matematikus önéletrajzának elkészítését.
A március 13-i Petőfi napunkra terveztük az önéletrajzok kiállítását nemcsak az épület aulájában, hanem egy online képgalériában is. A pótlást az őszi nyílt napra tervezzük, hiszen a Petőfi nap nagy létszámú rendezvényei elmaradtak az idei tanévben. Az önéletrajzok később, már az otthontanulás heteiben készültek el.
A 7-8. évfolyamban jellemző volt nyilván Pitagorasz, esetleg Arkhimédész, Galilei választása. A 9-10. évfolyam Fibonacci vagy Al-Khwarizmi munkásságát, Leibniz bináris számrendszerét tanulmányozta inkább. Örömünkre, volt lánycsapat, aki Maryam Mirzakhani iráni-amerikai kortárs matematikus hölgy pályafutását kísérte végig. A beküldött munkákat a tartalmi elemeknek megfelelően külön értékelhették a tanulók informatika és matematika tanárai is. A diákoknak is lehetőséget adunk a szavazásra. Erre alkalmas online felületen.
Áprilisban az órákon matekos mémekben, fotómontázsokban gondolkodtunk valódi matematikai tartalommal.
A két iskola együttműködése a - jelenlegi helyzetnek is megfelelően – személyes találkozó nélkül is megvalósulni látszik: Májusi-júniusi órai feladatként kapják csoportjaink a szlovák gimnázium tanulói által készített tudósokról szóló valódi facebook profiljainak böngészését, a kedvenc kiválasztását, kérve arról egy pár soros összefoglalót vagy kulcsszavakkal teli szófelhőt. A mi munkáink pedig felkerülhetnek a másik intézmény padlet táblájára.
A következő tanévben a mi iskolánkban a személyes beszélgetéseket pótoljuk az órákon, akár a pályaorientációs alkalmakon is, hiszen a célunk egyértelműen a matematika, a természettudományok, na és a bináris számrendszer népszerűsítése volt.
A folyamatosan felkerülő további munkák munkaközösségünk honlapján a képre kattintva érhetők el:
Matematika munkaközösség