A Digiális Témahetet ebben a tanévben a húsz éven át hagyományosan, személyes jelenléttel megrendezett Petőfi-nap (iskolánk névadójának tiszteletére) digitális előkészítésére, támogatására terveztük.

A matematika-informatika munkaközösség összefogott az osztályfőnöki, magyar-történelem és a művészeti munkaközösséggel.

Közvetett cél volt, hogy a már majdnem egy éve elengedhetetlenné vált, a tanulási-tanítási folyamatot hatékonyabbá, de változatosabbá is tevő online alkalmazások, most már nemcsak kipróbálásra, rutinos használatra bíztassanak, hanem összehasonlításra is kerüljenek a tantestület lehető legszélesebb körében, úgy, hogy ez a diákok bevonásával, kérdés-ötleteivel, segítségével, digitális tudásával történjen.

Az eredeti terv az volt, hogy a többségükben már otthon tanuló 8-10. évfolyamosok a különböző tantárgyak óráin előkészített, a tananyaghoz is igazodó digitális munkáit kisebb évfolyamok csoportonként, a jelenléti oktatásban próbálják ki. A kisebbek pedig évfolyamuknak megfelelő vektorgrafikus ábrákat, fotókat készítettek a nagyok munkáihoz. Végül márciusban a központi esemény, a Petőfi nap már minden évfolyamon, még az alsó tagozaton is  a digitális térben került megrendezésre az otthontanulás ideje alatt.

Az esemény online térbe helyezése a próba lehetőségét is jelentette: vajon bírja-e az internetes keretrendszer, hogy bizonyos időszakokban mintegy ezer diák és tanár használja.

A lehetőségeket figyelembe véve, azokkal minél jobban élve igyekeztünk:

- iskolánk tanulóival megismertetni Petőfi Sándor életét, aszódi kötődését, a Petőfi-kultusz tovább élését, az 1848-49-es szabadságharc különböző vonatkozásait.

- kihasználni és alkalmazni az online tér előnyeit és a digitális alkalmazások változatos használatát beépíteni a programba (kép-, és videoszerkesztés, digitális rajzolás, szabaduló szoba, detektív játék, mobil applikáció, színes előadások, tanár-diák élő quiz, Petőfi Irodalmi Múzeum - online)

- korszerű, játékos értékelési módokat alkalmazni.

A gyakorlatilag minden osztályt megmozgató programok sokszínűsége a képeken, linkeken követhető tovább.

A 10. osztály megemlékező műsora, saját drónfelvételekkel és szerkesztéssel::

  • dth21-01
  • dth21-02
  • dth21-03
  • dth21-04
  • dth21-05
  • dth21-06
  • dth21-07
  • dth21-08
  • dth21-09
  • dth21-10
  • dth21-11
  • dth21-12
  • dth21-13
  • dth21-14
  • dth21-15
  • dth21-16
  • dth21-17
  • dth21-18
  • dth21-19
  • dth21-20
  • dth21-21
  • dth21-22
  • dth21-23
  • dth21-24
  • dth21-25
  • dth21-26
  • dth21-27
  • dth21-28
  • dth21-29
  • dth21-30
  • dth21-31
  • dth21-32
  • dth21-33
  • dth21-34
  • dth21-35
  • dth21-36
  • dth21-37
  • dth21-38
  • dth21-39
  • dth21-40
  • dth21-41
  • dth21-42
  • dth21-43
  • dth21-44
  • dth21-45
  • dth21-46
  • dth21-47
  • dth21-48
  • dth21-49
  • dth21-50
  • dth21-51
  • dth21-52
  • dth21-53
  • dth21-54
  • dth21-55
  • dth21-56
  • dth21-57
  • dth21-58
  • dth21-59
  • dth21-60
  • dth21-61
  • dth21-62
  • dth21-63
  • dth21-64
  • dth21-65
  • dth21-66
  • dth21-67
  • dth21-68
  • dth21-69
  • dth21-70
  • dth21-71
  • dth21-72
  • dth21-73
  • dth21-74
  • dth21-75
  • dth21-76
  • dth21-77
  • dth21-78
  • dth21-79

 

Online szerkesztéssel készült el ez a videó, amely az idei Digitális Témahét megvalósult programjait mutatja be.

„ A matematika mindenütt!” -és a bináris számrendszer is!


A 2019/2020-as tanévben a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ (DPMK) által koordinált Digitális Témahét programsorozatához intézményünk is csatlakozott. Kiemelt cél a digitális technológia hatékony alkalmazása a kerettantervi fejlesztési célok elérésében az osztály-, osztályközi projektek szervezésével, de akár iskolák közötti együttműködéssel.
A Digitális Témahét Tanári Fórum facebook csoportban figyelt fel munkaközösségünk a Szlovák Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium tanárának, Hipik Angélának a „Hozzuk divatba a matekot!” szlogennel ellátott foglalkozásaira. A kolléganőt megkeresve közös gyűjtemény létrehozását terveztük a tanév végére.

Partner iskolánk Digitális Témahéttel foglalkozó weboldala:


A 2020-as évtől március 14-e már nem csak π-nap, hanem hivatalosan is a matematika nemzetközi világnapja. Matematika órákon sokszor adósak vagyunk a matematikatörténeti vonatkozásokkal. A világnap, az iskolánk névadójáról elnevezett márciusi Petőfi nap programjainak és a Digitális Témahét összekapcsolására gondoltunk az idei tanévben.
Február végén – az ötletelést, kereső munkát követően - informatika órákon, szakkörön plakátokat készítettünk. A matematika világnapjával kapcsolatos feladatot hirdető plakátok közül - a diákok választásai alapján - több is kikerült az iskola épületének forgalmasabb helyein. Megnéztük, otthoni programnak is javasoltuk a 2005-ben készült „Az egy története” című filmet: lássuk csak, hogy az antik világ nagy eredményei hogyan is „köszönnek vissza gépünk, „okos” eszközünk képernyőjén”.
Az órákon online valós időben reagálva szófelhőt készítettünk egy-egy – a diákok által választott tudósról. A korosztályokhoz igazodva beszélgettünk a világhálón elérhető anyagok, képek felhasználói jogairól, speciális keresési beállításokat próbálgattunk.
Azután a https://www.canva.com/ alkalmazás sablonjait illetve online kollaborációs szerkesztési lehetőségeit javasolva két-három fős csoportokban megkezdtük a választott matematikus önéletrajzának elkészítését.
A március 13-i Petőfi napunkra terveztük az önéletrajzok kiállítását nemcsak az épület aulájában, hanem egy online képgalériában is. A pótlást az őszi nyílt napra tervezzük, hiszen a Petőfi nap nagy létszámú rendezvényei elmaradtak az idei tanévben. Az önéletrajzok később, már az otthontanulás heteiben készültek el.
A 7-8. évfolyamban jellemző volt nyilván Pitagorasz, esetleg Arkhimédész, Galilei választása. A 9-10. évfolyam Fibonacci vagy Al-Khwarizmi munkásságát, Leibniz bináris számrendszerét tanulmányozta inkább. Örömünkre, volt lánycsapat, aki Maryam Mirzakhani iráni-amerikai kortárs matematikus hölgy pályafutását kísérte végig. A beküldött munkákat a tartalmi elemeknek megfelelően külön értékelhették a tanulók informatika és matematika tanárai is. A diákoknak is lehetőséget adunk a szavazásra. Erre alkalmas online felületen.

Áprilisban az órákon matekos mémekben, fotómontázsokban gondolkodtunk valódi matematikai tartalommal.
A két iskola együttműködése a - jelenlegi helyzetnek is megfelelően – személyes találkozó nélkül is megvalósulni látszik: Májusi-júniusi órai feladatként kapják csoportjaink a szlovák gimnázium tanulói által készített tudósokról szóló valódi facebook profiljainak böngészését, a kedvenc kiválasztását, kérve arról egy pár soros összefoglalót vagy kulcsszavakkal teli szófelhőt. A mi munkáink pedig felkerülhetnek a másik intézmény padlet táblájára.
A következő tanévben a mi iskolánkban a személyes beszélgetéseket pótoljuk az órákon, akár a pályaorientációs alkalmakon is, hiszen a célunk egyértelműen a matematika, a természettudományok, na és a bináris számrendszer népszerűsítése volt.
A folyamatosan felkerülő további munkák munkaközösségünk honlapján a  képre kattintva érhetők el:

http://www.info.aszevgim.hu/


Matematika munkaközösség